'' ΧΙΩΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ '' . Μιχάλη Γ. Καριάμη

Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

ΕΠΙΛΟΓΟΣ ΖΩΗΣ







Έζησε – Δίδαξε – Απόλαυσε – Έφυγε περιστοιχισμένος από ανθρώπους που τον λάτρεψαν και τον αγάπησαν μια ολάκερη ζωή. Μιλώ για τον «Βάρδο της Αμανής» τον αξέχαστο Δημήτρη Μαρκέλλου  Πουλή, τον οποίο στα 89 χρόνια του, κάλεσε κοντά του ο ύψιστος για να τον ακούει να τραγουδά και να του λέει όμορφες ιστορίας από την ξεχασμένη γη της Βόρειας Χίου.  Προικισμένος άνθρωπος . Μέλος  μιας πολυμελούς μα φιλοπρόοδου οικογένειας. Όταν με ηρεμία καταγραφεί η ιστορία της ζωής και το μέγεθος της προσφοράς του, στα πολιτιστικά δρώμενα της Χίου και όχι μόνο, τότε θα καταλάβει ο καθένα μας το μέγεθος της τεράστιας προσωπικότητας του.  




Ας μη ξεχνάμε, ότι τα μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια της πατρίδας μας τον είχαν φιλοξενήσει αρκετές φορές . Πάντα πρωταγωνιστικός ο ρόλος του. Από τους Βασικούς δημιουργούς του «Σύλλογος Φίλων Ποταμιάς». Με δικές του πολύτιμες πληροφορίες, γράφτηκαν τα βιβλία « Η ΠΟΤΑΜΙΑ ΤΗΣ ΧΙΟΥ» (1978), του αείμνηστου Ιωάννου Γιούργαλη και « Η ΠΟΤΑΜΙΑ ΤΗΣ ΧΙΟΥ» (1991), του αδελφού του, παπά Γιάννη Μαρκ. Πουλή. Ο ίδιος αποτύπωσε – Σχολίασε και παρουσίασε, κομμάτια του καθημερινού γίγνεσθαι αλλοτινών εποχών, στο βιβλίο του «Οι ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΜΟΥ» (1999) .




Θα αναφέρω μερικούς τίτλους που σφραγίζουν την παρουσία του στο μουσικό στερέωμα του τόπου μας. «Οι Νησιώτες γλεντάνε» «ΧΙΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΜΕ ΤΟΝ Δ.ΠΟΥΛΗ» «Οι Χιώτες γλεντάνε με τον Δημήτρη Πουλή» και όχι μόνο. Τον κυρ Δημήτρη, μαζί με τον αξέχαστο καπετάν Άγγελο Αγγελιδάκη και τον κ. Νίκο Σωτ. Χαλκιά, όχι απλά θεωρούσα πνευματικούς μου πατέρες, αλλά δεν έχανα την ευκαιρία, να το καταθέτω δημόσια. Οι ιστορικές και λαογραφικές γνώσεις μου, για τα Βορειόχωρα της Χίου, αποκτήθηκαν από την επαφή μου με αυτούς τους ανθρώπους. Κινητές βιβλιοθήκες και οι τρείς τους. Άνθρωποι, της προσφορά και φορείς πολύτιμων γνώσεων τις οποίες προσέφεραν απλόχερα σε όσους τις ζητούσαν. 




Επί σειρά ετών, αρθρογραφούσα στην εφημερίδα «η Αμανή», με βασικές μου πηγές γνώσης αυτούς τους πολύτιμους και σεβαστούς φίλους μου. Όποτε με συναντούσε, ο θείος Δημήτρης, πάντα, προτού καν πούμε καλημέρα,  είχε στο χέρι του ένα χαρτί με ιστορίες από την Ποταμιά και τα γύρω χωριά της. Ρίμες ή ποιήματα λαογραφικού ενδιαφέροντος. Όποτε αργούσαμε να συναντηθούμε, με έπαιρνε στο τηλέφωνο και πάσχιζε εναγωνίως να μου μεταφέρει γνώση και πληροφορίες. Το υπό έκδοση Βιβλίο, σε συνεργασία με τον αδερφικό μου φίλο Βαγγέλη Ρουφάκη, «ΠΑΝΑΓΙΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ – ΑΦΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΚΟΡΩΝΑ ΤΗΣ ΑΜΑΝΗΣ», εν πολύς είναι βασισμένο σε δικές του παρεμβάσεις. Σαν ελάχιστη ανταπόδοση όσων μου προσέφερε, του αφιέρωσα  δυο λόγια, κατάθεση ψυχής στο Πανελλήνια  γνωστό Περιοδικό «NEMECIS», του Χιώτη εκδότη Γεωργ. Ν. Μπαχά και της Λιάνας Κανέλλη, με τίτλο «Ο Βάρδος της Αμανής» το οποίο δημοσιεύθηκε και σε  Χιώτικες  εφημερίδες. Για εμένα ήταν ο συνδετικός κρίκος με τις αποκομμένες ρίζες μου. 




Θρηνώ  την απώλεια του σεβαστού και αγαπημένου φίλου. Η πηγή με το αθάνατο νερό γνώσης της προπατορικής κοιτίδας της γενιάς μου στέρεψε για πάντα. Η μνήμη του όμως θα παραμείνει αιώνια. Ο αποθησαυρισμός των αδημοσίευτων κειμένων του θα τον κρατά για πάντα κοντά μου. Ο τραγικός επίλογος της τελευταίας μας  επαφής θα μείνει γραμμένος, με ανεξίτηλες εικόνες, για πάντα στη μνήμη μου. Σαν τον κατέβαζαν στη γη, η φίλη και συνεργάτιδα μιας ζωής η Μεγάλη μας Γιασεμή Σαραγούδα, του έστελνε το στερνό αντίο τραγουδώντας του ενώ τη φωνή της κάλυπταν τα χειροκροτήματα και τα «αντίο» των παρευρισκομένων. Το ξέρω θείε Δημήτρη, πως είναι αλαφριά η γη Αττική γη, που σε σκεπάζει αφού η αγαπημένη σου θυγατέρα, Βάσω, φρόντισε να σε ραντίσει με χώμα από την Αγιασμένη Γη της Ποταμιάς που λάτρεψες. Τραγικός μα ανθρώπινος ο χαιρετισμός της κόρης σου, «Γεια σου Πατέρα Λεβέντη ».            

Καλό σου ταξίδι στις γαλήνιες θάλασσες του παραδείσου θείε Δημήτρη.                                            

Μαζί με αυτό των μελών της αγαπημένης οικογένεια σου, δέξου και το δικό μου αντίο.                                  

Αντίο για πάντα, αξέχαστε «Δάσκαλε».                        

Το ευχαριστώ μου, αντάμα σου στον Παράδεισο.        

Η φιλία σου παντοτινός τίτλος τιμής για την ασημότητα μου.  



Μιχάλης Γ. Καριάμης
Πλοίαρχος Ε.Ν.









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου